Du är värdefull!

Bibeln berättar att människan är skapad till Guds avbild (1 Mos 1:27). Därför är du värdefull och oerhört älskad av Gud
När ondskan kom in i värden förlorades relationen till Gud som hon hade från början, hon blev syndig. Resultatet av att inte ha en relation till Gud är döden

Därför dog Jesus på ett kors för att ta på sig alla människors synder. Därigenom öppnades en möjlighet för alla människor att få en relation till Gud.
I bibeln står det "så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att den som tror på Honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv" (Joh 3:16). Eftersom Jesus inte bar på någon synd så hade inte döden någon makt över honom. Jesus uppstod på tredje dagen och bevisade på det sättet att Han var Gud och att Han kan ge evigt liv åt den som tror på Honom.

Att bli frälst är att få en relation med Gud och få sina synder förlåtna. Trots de problem, fel och brister vi människor bär på, får vi ändå uppleva harmoni i våra liv.

Det är bara Jesus som kan ge syndernas förlåtelse. Det är bara tron på Jesus som kan ge människan en relation med den Gud som skapat henne och som älskar henne.


Hur gör jag då för att bli en kristen?

Steg ett är att erkänna att du är en syndare och att du behöver Jesus och att du behöver förlåtelse för dina synder. Bibeln säger "om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet. (1 Joh 1:9)

Steg två är att du bekänner din synd och ber Jesus om förlåtelse. Bekänn att du tror på Jesus, att han dog för dig och att han uppstod. Det här är något vi inte kan förstå med våra tankar, men i Bibeln säger "om du med din mun bekänner att jesus är Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från de döda, så skall du bli frälst" (Rom 10:9)

Här följer ett förslag på en bön som du kan be:

Jesus, jag tror att du dog på ett kors för mina synder och att du uppstod för att jag skulle kunna då gemenskap med dig.
Förlåt mig mina synder och rena mig i ditt blod. Från och med nu vill jag följa dig och alltid leva nära dig.
Fyll mig med din HeligeAnde. Tack för att du älskar mig. Amen.

När du bett den här bönen av ett ärligt hjärta, så är dina synder förlåtna och du har en relation med Jesus. Det innebär att Gud bor i dig genom sin Helige Ande. Den Helige Ande får den som tror på Jesus. Det är Guds sätt att ge dig hjälp . 

Bland det finaste du kan uppleva som nykristen är gemenskap med andra kristna. Ta därför kontakt med en församling som du känner till eller någon kristen du känner.

En annan viktig del i det kristna livet är att läsa Bibeln. Läs gärna Matteus, Markus, Lukas och Johannes evangelier. Dessa talar om vem Jesus är och vad han har gjort.

Vad Jesus har gjort för dig

 



Om du vill respondera till vad Jesus har gjort för dig är du bara en bön borta ifrån erfarenheten av att finna full förlåtelse för dina synder och frid med Gud.

Allt är redan gjort och det finns inget du eller jag kan göra för att förtjäna evigt liv och gemenskap med vår himmelske Far. Allt Han vill är vi skall tro på Hans son Jesus och det Han gjorde genom att ta all världens synd på sig.  


Till sist.
Har du frågor om det här med kristendom eller vill ha kontakt med andra kristna, ta gärna kontakt med oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 eller besök oss på en gudstjänst.

Aktuell fråga:

Hur blir man en kristen?

Länkar
Kanal 10
En allkristen TV-kanal
DAGEN
Den kristna dagstidningen
PMU
Pingstmissionens Utvecklingssamarbete
tvINTER
med fokus på kristen tro och kristna värderingar
Goda Nyheter
Webbplats om livets stora frågor
Medlemssidor